האטת התפתחות קוצר הראייה (מיופיה) – מדוע חשוב להתחיל מוקדם?

תקציר חסר
מחקרים קובעים, כי 3%-5% מילדי ישראל סובלים משורה של בעיות ראייה. האופטומטריסטים של אופטיקה קמחי - ימים מתמחים בביצוע בדיקת ראייה לילדים

מהו קוצר ראייה?

קוצר ראייה בלועזית: Myopia הוא מצב של ליקוי ראייה בו עצמים קרובים נראים בבירור, בעוד שעצמים רחוקים נראים מטושטשים. קוצר ראייה נוצר בדרך כלל מהתארכות גלגל העין ובמקרים מסוימים מהתקמרות הקרנית או משינויים בעדשת העין.

זהו ליקוי הראייה הנפוץ ביותר בעולם. על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, עד שנת 2050 כחצי מאוכלוסית העולם תסבול מקוצר ראייה.

הגורם העיקרי של קוצר הראייה הוא גנטיקה, אך לאחרונה אנו עדים לעליה חדה במספר הילדים הנקקים למשקפיים החל מהשנים המוקדמות לחיהם. הסיבות לכך הן:

  • אורך החיים המודרני של שהות גבוהה יותר בחללים סגורים מגבירה את הסיכון לקוצר ראייה, שכן העין זקוקה לאור על מנת להתפתח.
  • התמקדות העין למשך זמן רב לאותו מרחק, כגון מסך טלוויזיה, מחשב, פלאפון.

מדוע חשוב לטפל בקוצר הראייה דווקא בילדים?

קוצר ראייה עלול לגרום לפגיעה משמעותית באיכות החיים. בילדים הוא אף גורם להפרעות בקשב והריכוז של הילד, ומקשה על התפקוד היום יומי בבית הספר.

ככלל הוא מתגלה בשנים הקודמות לגיל ההתבגרות, בין גיל 8 ל-12 שנים. ברוב המקרים המצב מחמיר בהדרגה עם גדילת העין במהלך גיל ההתבגרות, עד להתייצבות עם סיום ההתבגרות.

ככל שקוצר הראייה מופיע בגיל מוקדם יותר, כך גדל הסיכוי שיתפתח לקוצר ראייה גבוה (מעל 5.00 דיופטר), מה שמגדיל גם את הסיכון לבעיות ראייה חמורות יותר בבגרות.

ילדים מעבירים שעות ארוכות במהלך היום מול מסכים, ובחללים סגורים, דבר המאיץ התפתחות של קוצר ראייה.

על מנת לתת מענה יעיל ולהפחית את קצת עליית המספר, אנו ממליצים להתחיל לטפל בקוצר הראייה עם עדשות Optimize MyoSlow כבר בגילאים המוקדמים שכן, המספר לא הגיע לשיא והעין עדיין בגדילה.

מהם הטיפולים בהאטת התפתחות קוצר הראייה?

  • עדשות למשקפיים Optimize MyoSlow- עדשות אלו הוכחו כמועילות ביותר בהאטת קצת התפתחות קוצר הראייה. הן פועלות בשיטת defocus Peripheral. בשיטה זאת בעצם מתבצע טישטוש שדה הראייה ההקפי. טשטוש זה ניתן באמצעות עיצוב יחודי וחדשני של העדשות. הילד מרכיב את משקפי הראייה שלו כרגיל, ומסוגל לתפקד בצורה נורמטיבית לחלוטין, ללא טיפול פולשני. כמו כן, לעשות אלה אין נראות חיצונית שונה, והן נראות כמשקפיים רגילים לחלוטין, אם כי נדרשת הסתגלות התחלתית לעדשה. טיפול זה ניתן לילדים ביגלאים 6-16.
  • טיפות אטרופין- מדובר בחומר אשר משפיע על מערכת העצבים. האטרופין משמש להרחבת אישונים בשל יכולתו לשתק את יכולת הצמצום של האישון. בשיטת טיפול זאת ניתנת כמות מזערית של טיפות כל יום. טיפול זה חייב להיות מותנה במרשם ומעקב רופא. הרחבת האישון יוצרת טשטוש ראייה לקרוב, והאטת קצב התארכות העין, אלו הוכחו כיעילים להאטב קצב התפתחות קוצר הראייה.
  • עדשות מגע- כיום קימים מספר סוגים שונים של עדשות מגע מיוחדות, אשר המבנה שלהן ואופן ההרכבה משפיעים על צורת העין, ותורמים להפחתת קוצר הראייה. בדרך כלל על ידי שינוי פיזי של צורת העין על ידי עדשת המגע.
  • משקפיים מולטיפוקליות/ביפוקליות- זהו טיפול שיעילותו היא פחותה ביחס לטיפולים האחרים.

הוכח מחקרית שניתן לעצור כ50-80% של התקדמות התפתחות קוצר הראייה בילדים. נתון מרשים ומעודד! אך עם זאת, חשוב לדעת שהטיפול אינו עוצר לחלוטין את העלייה במספר אצל ילדים אלא מאט ומקטין את העלייה במספר.

טיפים לשמירה על בריאות העין והאטת קוצר הראייה

  1. בילוי מחוץ לבית- חשוב שהילד/ה יבלו לפחות שעה וחצי ביום בפעילות מחוץ לבית.
  2. חוק 20/20- כל עשרים דקות עבודה מקרוב, חשוב להקפיד לתת לעיניים 20 שניות מנוחה לרחוק. טיפ זה חשוב למבוגרים גם כן!
  3. חוק האמה- להחזיק טלפון/ספר לפחות במרחק של אמה מהפנים, על מנת למנוע מאמץ יתר מהעיניים.
  4. להגביל שעות עבודה מקרוב לשעתיים ביום- למעט לימודים, ניתן להגביל את שעות העבודה של הילד/ה מקרוב, ובכך להפחית את קצב הפחתת קוצר הראייה.
  5. להקפיד על בדיקת עיניים תקופתית- חשוב מאוד להיות בבקרה על מצב העיניים של הילד/ה, על מנת לתת מענה יעיל ומהיר בזמן אמת ולא לתת למצב להחמיר.

אופטיקה קמחי – משקפיים אופנתיים ואיכותיים

אנחנו, באופטיקה קמחי, מתמחים במציאת הפתרונות האופטיים הטובים ביותר עבור הלקוחות שלנו. אצלנו תוכלו לבצע בדיקת עיניים תקופתית לילדכם, התאמת עדשות Optimize MyoSlow, התאמה לעדשות מולטיפוקל, קוצר ורוחק ראייה, ולבצע בדיקות להתאמת עדשות מגע.אנו מציעים גם פתרונות לשיפור הראיה בעקבות ניתוח לייזר, ניתוח קטרקט או פזילה.

צוות האופטומטריסטים שלנו בעל הסמכה וניסיון עשיר בתחומי האופטיקה השונים והציוד הטכנולוגי שלנו הוא מהמתקדמים שיש. אצלנו תוכלו למצוא משקפי ראיה ושמש לנשים וגברים, משקפי ראיה לילדים ועדשות מגע .
חלק ממגוון המותגים שתוכלו למצוא אצלנו: MOSCOT, Linda Farrow, Celine, MAYKITA ועוד.

לפרטים נוספים מוזמנים ליצור אתנו קשר בטלפון 09-7669447.